آموزش کودکانسرگرمی

آموزش الفبا به کودکان + چند بازی جذاب برای پیش دبستانی‌ها

آموزش الفبا در پیش دبستانی یکی از آموزش‌هایی است که به کودکان دوره پیش دبستانی، مخصوصا پیش دبستانی 2 داده می شود. یکی از بهترین روش های یادگیری حروف آمادگی این است که آموزش حروف همراه با سرگرمی و بازی با کودکان انجام گیرد تا کودکان را از درس خواندن و یادگیری الفبا، حروف و صداها خسته نکند.

دوره پیش دبستانی یکی از دوره های مهم زندگی کودکان است که باعث شکل گیری مهارت و ذهن کودکان می شود. در دوره پیش دبستانی، آموزش های مختلفی به کودکان داده می شود که یکی از آن ها، آموزش الفبا در پیش دبستانی است. در واقع، کودکان در سنین مشخصی برای یادگیری الفبا و کسب آمادگی لازم برای ورود به دبستان به پیش دبستانی می روند.

آموزش حروف الفبا به کودکان

روش های مختلفی برای آموزش الفبا در پیش دبستانی وجود دارد که بسته به نظر مربی و علایق کودکان می توان از آن ها در جهت یادگیری حروف الفبا برای کودکان استفاده کرد. در این مقاله برای آشنایی با جزئیات این روش ها قصد داریم در ابتدا به اهمیت آموزش الفبا در پیش دبستان پرداخته و سپس نحوه و روش های جدید یادگیری الفبای فارسی و انگلیسی را بیان کنیم.

اهمیت یادگیری الفبا برای پیش دبستانی

پیش دبستانی یکی از دوره های تحصیلی نو آموزان برای کسب آمادگی در خواندن، نوشتن و همچنین پرورش مهارت ها محسوب می شود. در سال های اخیر سن ورود به پیش دبستان به دو دوره مختلف دوره اول و دوره دوم تقسیم بندی شده است. دوره اول پیش دبستانی مربوط به کودکان 3 تا 5 سال بوده و دوره دوم پیش دبستانی مربوط به کودکان دارای سن 5 تا 7 سال می باشد.

عوارض و خطرات بازی کردن کودک با لوازم آرایشی

هر یک از دوره های پیش دبستانی ذکر شده دارای اصول درسی است که باید مربیان به آن توجه داشته باشند. دوره پیش دبستانی، یک دوره مناسب جهت آموزش بعضی مفاهیم از طریق بازی و سرگرمی به کودکان است. زیرا کودکان با آموزش دیدن در سنین پیش دبستانی، برای ورود به مقطع دبستان آمادگی لازم را کسب می کنند.

یاد دادن نوشتن حروف الفبا

طبق نظر بسیاری از روانشناسان، کودک در سنین پیش دبستانی به مرحله ای رسیده که می تواند بسیاری از مفاهیم مربوط به الفبا و اعداد را درک کند. به همین منظور می توان از این فرصت استفاده کرد و با به کارگیری روش هایی که کودکان را خسته نکند، و همچنین از طریق ثبت نام کتاب های پیش دبستانی، حروف الفبا را به آن ها آموزش داد.

آموزش های مختلفی در دوره آمادگی وجود دارد، به طور مثال کودکان در دوره پیش دبستانی به صورت ابتدایی با مفاهیم اعداد و حجم ها آشنا می شوند. یکی از آموزش های بسیار مهمی که در پیش دبستانی به کودکان داده می شود، آموزش‌الفبا در پیش دبستانی است.

لازم به ذکر است که با توجه به دسته بندی سنین ورود به پیش دبستانی، بهتر است که آموزش‌الفبا در پیش دبستانی در دوره دوم ، یعنی دوره ای که در آن کودکان بین 5 تا 7 سال سن دارند، انجام شود و دوره اول پیش دبستانی به مفاهیم ابتدایی تر و ساده تر تخصیص داده شود.نحوه آموزش الفبا در پیش دبستانی

آموزش الفبا به کودک ٣ ساله

اگرچه آموزش‌الفبا در پیش دبستانی چه به صورت حضوری و چه به صورت پیش دبستانی های مجازی می تواند برای کسب آمادگی لازم کودکان جهت ورود به مدارس ابتدایی بسیار مفید باشد؛ اما این موضوع را باید در نظر داشت که کودکان در این سن نیاز به بازی و سرگرمی دارند. به همین خاطر نباید با آموزش الفبا در پیش دبستانی آن ها را خسته کرد. به همین خاطر روش های مختلفی برای آموزش الفبا در پیش دبستانی وجود دارد که هر کدام می توانند بسته به علایق دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرند.

در میان تمامی روش های آموزش‌الفبا در پیش دبستانی، استفاده از بازی هایی که باعث خلاقیت کودکان در جهت یادگیری می باشد، بسیار موثر است. شما می توانید با کمک بازی های آموزشی مرتبط با آموزش الفبا در پیش دبستانی بچه ها را به یادگیری الفبا مشتاق کنید. همچنین خرید کتاب های پیش دبستانی نیز می تواند گزینه خوبی برای آموزش به کودکان باشد.

آموزش روش صحیح و بهترین زمان مسواک زدن دندان کودکان

آموزش حروف الفبا به کودک ٤ ساله

معمولا بچه ها علاقه مند به بازی های گروهی هستند، به همین خاطر می توانید بچه ها را گروه بندی کرده و با کمک بازی هایی همچون خمیر بازی، نقاشی و … الفبای را به کودکان در پیش دبستانی آموزش دهید.

لازم به ذکر است کتاب های آموزشی مختلفی برای آموزش صداهای الفبا و حروف الفبا وجود دارند که می توانند بسته به علایق و مهارت مربی پیش دبستانی برای آموزش‌الفبا و صداهای مختلف به کودکان متقاضی ثبت نام پیش دبستانی مورد استفاده قرار گیرند.

یادگیری نحوه دست گرفتن مداد برای کودکان پیش دبستانی بسیار مهم است. بنابراین، شما می توانید برای بچه ها دفتری را در نظر بگیرید که به عنوان سرمشق در آن حروف الفبا را بنویسند. شما با کمک این روش نحوه دست گرفتن درست مداد را به آن ها آموزش داده و کودکان نیز با نوشتن و نحوه در دست گرفتن مداد برای نوشتن متنی آشنایی پیدا می کنند.

آموزش حروف الفبا از راه لمس کردن

عموما در آموزش ها ، از حواس بینایی و شنوایی استفاده می شودکه این نوع آموزش را آموزش سمعی و بصری می نامند ولی برای آموزش عمیق تر بهتر است از حس لامسه هم استفاده کرد.در این آموزش لازم است حروف الفبا را از جسم جامدی مثل چوب یا نایلون به شکل های مختلف بسازیم.

بعد چشم بچه ها را ببندیم و یکی از حروف را به دست آنها بدهیم و از کودک بخواهیم پس از لمس کردن جسم ، نام آن حرف الفبا را به همراه نوع آن، و اینکه آخر یا غیر آخر است بگوید.

بازی بولینگ و فواید این بازی برای کودکان

و یا میتوان حروف را به صورت وارونه به دست کودک داد و تعدادی نقطه در اختیارش بگذاریم تا با استفاده از نقطه ها ، حرف «س» را «ش» و یا حرف «ب» را «پ» کند.

حروف صامتحروف مصورت
ب – پ – ت – د – چآ – ` – أ – ی

نحوه آموزش حروف الفبا از راه بازی به کودکان

بازی روش جدا کردن کلمات

یکی از اهدافی است که معلمان درصدد آموزش آن به دانش آموزان هستند ،شناخت اجزای یک کلمه، است.

  • برای این آموزش از کودکتان بخواهید در منزل ، کلمات جدید را روی کارت های کوچکی بنویسد، سپس هر یک از حروف آن را با قیچی جدا کنند.
  • سپس به آنها کمک کنید تا اجزای جدا شده کلمات را خوب بررسی کنند و با در کنار هم قرار دادن آنها ، مجددا کلمه مورد نظر را بسازند.
  • بعد از اینکه کودک تک تک اجزای کلمه را خوب یاد گرفت از او بخواهید با مخلوط کردن حروف و صداهای به دست آمده یا حذف بعضی از آنها، کلمه جدیدی بسازد و آن را باصدای بلند بخوانند.

حتی به این شکل و با جدا کردن حروف چند کلمه، میتوانند جمله جدیدی بسازند. این روش هم قدرت خلاقیت کودکان را افزایش میدهد و هم با کلمات و جملات با معنا و گاه بی معنایی که ساخته می شود، لحظاتی مفید و لذت بخشی را برای کودک ایجاد کرد.

مشاوره آموزش الفبا در پیش دبستانی

دوره پیش دبستانی یکی از دوره های حساس در شکل گیری رفتار کودکان است. به همین خاطر همواره روانشناسان تاکید می کنند که با کودکان در سنین پیش دبستانی به درستی رفتار شود. اگرچه آموزش الفبا در پیش دبستانی یکی از آموزش های مهمی است که برای ورود به دبستان مورد نیاز کودکان است؛ اما نباید از این موضوع غافل شد که کودکان در سنین پیش دبستانی نیاز به بازی و سرگرمی دارند و نباید از آن ها انتظار داشت که تنها به درس خواندن بپردازند.

سطح یادگیری کودکان در دوره های پیش دبستانی حتی با یک سن مشخص و یکسان متفاوت است و نباید از همه کودکان به یک اندازه انتظار یادگیری داشت. بعضی از کودکان حتی بعد از یک بار آموزش به راحتی منظور مربی خود را متوجه می شوند؛ اما بعضی از کودکان نیاز به تکرار و تمرین بیشتری برای فرا گیری آموزش الفبا در پیش دبستانی دارند. با وجود آموزش پیش دبستان در شاد هم می توان نمونه های زیادی از این موارد را مشاهده کرد که احتیاج به تمرین زیاد برای یادگیری بهتر موضوع دارند.

فعالیت های سرگرم کننده برای دوران بارداری

ا توجه به روحیه بسیار حساس کودکان در این سن، نباید با کودکان با کلمات منفی و جملات ناخوشایند صحبت کرد. به طور مثال هرگز نباید با جملاتی همچون «تنبلی نکن»، «چرا درس نمی خونی؟»، «خسته شدم، پس چرا یاد نمی گیری؟» و … از این دسته جملات صحبت کرد؛ چرا که کودکان به محض شنیدن این جملات از آموزش دیدن و یادگیری نا امید شده و دیگر تلاشی برای یاد گرفتن نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا